فایل ورد عنوان فارسي: بررسي نکاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه (عنوان عربي: دراسة نکاح المعاطاة من منظر الفقه و الحقوق الموضوعة)

لینک دانلود

 فایل ورد عنوان فارسي: بررسي نکاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه (عنوان عربي: دراسة نکاح المعاطاة من منظر الفقه و الحقوق الموضوعة) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد عنوان فارسي: بررسي نکاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه (عنوان عربي: دراسة نکاح المعاطاة من منظر الفقه و الحقوق الموضوعة)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد عنوان فارسي: بررسي نکاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه (عنوان عربي: دراسة نکاح المعاطاة من منظر الفقه و الحقوق الموضوعة)،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد عنوان فارسي: بررسي نکاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه (عنوان عربي: دراسة نکاح المعاطاة من منظر الفقه و الحقوق الموضوعة) :




نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي (فقه و مباني حقوق اسلامي)

تعداد صفحات :30

چکیده فارسی:در میان برخی افراد جامعه، مخصوصا جوانان این پرسش وجود دارد که چه نیازی به انشا صیغه عقد وجود دارد؟ آیا رضایت طرفین برای نکاح کافی نیست؟ آیا جایگزینی برای صیغه عقد وجود دارد؟ هدف از تحقیق، بررسی نکاح معاطاتی از دیدگاه فقه وحقوق اسلامی است که با روش کتابخانه ای انجام گرفته است. نکاح معاطاتی در فقه و حقوق به معانی مختلفی آمده است. یکی از معانی رایج معاطات، عدم اجرای صیغه ایجاب و قبول در عقد نکاح می باشد. برخی بنابه دلایلی، مانند کلیت آیات مربوط به عقود و برخی روایات و همچنین باتوجه به صحت معاطات در معاملات، معتقد به صحت نکاح معاطاتی شده اند. اما از نظر مشهور فقهای شیعه و سنی ایجاب و قبول در عقد نکاح باید لفظی باشد. مهمترین دلیل بر بطلان نکاح معاطاتی اجماع و لزوم رعایت جانب احتیاط می باشد و دلایلی نیز از آیات و روایات و سیره و سنت بر آن اقامه شده که دلالت برخی از آنها خالی از اشکال نیست و قانون مدنی ماده 1062 نیز به تبعیت از فقهای شیعه، لفظی بودن ایجاب و قبول را پذیرفته است. ولی برای ایجاب و قبول صیغه خاص و یا لغت و لفظ ویژه ای ملحوظ ندانسته بلکه هر لغت (زبان) و هر نوع صیغه ای را که دلالت صریح برقصد ازدواج داشته باشد کافی دانسته است و همچنین مستفاد از ادله جواز نوشته در بیان اراده نکاح می باشد. این نوشتار به بررسی مفهوم معاطات، سیر تاریخی و استدلال موافقان و مخالفان، ارزیابی ادله موافقان و مخالفان نکاح معاطاتی و نقش موضوعی یا طریقی الفاظ در عقد نکاح می پردازد و همچنین به این سوالات که آیا عقد نکاح را می توان بدون اجرای صیغه ایجاب و قبول انشا نمود؟ آیا جایگزینی برای صیغه عقد وجود دارد یانه؟ پاسخ می دهد. چکیده عربی:نکاح المعاطاه علی المعانی المختلفه فی الفقه و الحقوق و منها: عدم اداء الصیغه الایجابیه و القبول فی عقد النکاح.بعض یعتقد الی صحه نکاح المعاطاه علی ادله، منهاء کلیه الآیات المرتبطه بالعقود و الروایات المربوطه بها و کما علی صحه المعاطاه فی المعاملات.لکن الفقهاء الامامیه و السنه یجمعون علی اداء النکاح باللفظ ایجابا و قبولا.و الماده المدنیه 1062 قبلت المساله تبعیه الی رای فقهاء الشیعه.هذا البحث یعالج الی دراسه مفهوم نکاح المعاطاه منذسیره فی التاریخ و استدلالات الموافقین و المخالفین له، و تقسیم ادله الموافقین و المخالفین کما یتطرق الی الدور الموضوعی اوالطریقی لالفاظ نکاح المعاطاه. و یجیب الی بعض الاسئله حوله.
كلید واژه: كلیدواژه فارسی: عقد نکاح، معاطات، نکاح معاطاتی، ایجاب و قبول (كلیدواژه عربی: عقد النکاح، المعاطاه، نکاح المعاطاه، الایجاب و القبول)

توضیحات بیشتر